Varför ska du jobba med OSA? och vad är det…

Varför ska du jobba med OSA? och vad är det…

OSA

OSA? Vad är det? Jo, det är en arbetsmiljöföreskrift som funnits i 3 år. AFS 2015:4 – Organisatorisk och social arbetsmiljö. Den infördes 31 mars 2016.  Den psykiska ohälsan ökade och att det inte räckte med föreskriften om Systematisk arbetsmiljöarbete- SAM. AFS 2001:1.

Som grund finns till dessa föreskrifter ligger Arbetsmiljölagen, AML.

1 § Lagens ändamål är att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt att även i övrigt uppnå en god arbetsmiljö. (Paragrafen ändrad genom 1994:579)

Med tanke på att psykiska ohälsan fortsätter att öka är det  dags att lyfta vikten av att jobba med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Igen.

AFS 2015:4 – Organisatorisk och social arbetsmiljö

Reglerar vad som är som är centralt för at förebygga ohälsa och olycksfall och främja en god arbetsmiljö.

Organisatorisk arbetsmiljö är summan av hur arbetet ordnas, styrs, kommuniceras och hur beslut fattas i verksamheten.

Social arbetsmiljö handlar om hur vi samspelar med varandra på arbetsplatsen.

Suntarbetsliv och Prevent- Suntarbetsliv drivs av de fackliga organisationerna i samverkan med Sveriges Kommuner och Landsting samt Sobona. Prevent är en ideell organisation som ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK.

Både Suntarbetsliv och Prevent har många tips och verktyg som du som arbetsgivare kan ta hjälp av- helt kostnadsfritt.

Möjliga vinster med att arbeta med organisatorisk och social arbetsmiljö. Suntarbetsliv tar upp 11 anledningar att börja arbeta med arbetsmiljön. På riktigt.

  1. Bättre fysisk hälsa
  2. Bättre psykisk hälsa
  3. Mindre sjukfrånvaro
  4. Bättre stämning
  5. Färre konflikter
  6. Mer engagemang
  7. Bättre arbetsresultat
  8. Mer värde för tredje part
  9. Färre olyckstillbud
  10. Lägre personalomsättning
  11. Lättare rekrytering

Suntarbetsliv: https://www.suntarbetsliv.se/organisatorisk-och-social-arbetsmiljo/

Prevent: https://www.prevent.se/amnesomrade/arbetsorganisation/organisatorisk-social/samlingssida-organisatorisk-social/

För att skapa en bra arbetsmiljö- 9 forskartips:

  • Ta hjälp
  • Avsätt tid
  • Håll kompassen rätt
  • Premiera rätt ledarskap
  • Beakta forskningen
  • Tänk långsiktigt
  • Underbanna och överbelasta INTE
  • Tydliggör roller och ansvar
  • Värna återhämtning

Om du arbetar aktivt med hela arbetsmiljön- både den fysiska och psykiska, kommer även liv att räddas. Kränkningar och mobbing är en stor riskfaktor för att människor tar sitt liv. Det går att förhindra genom att arbeta strategiskt med arbetsmiljön. Det handlar som vanligt om att öka kunskapen och modet. Att våga göra rätt sak i rätt i tid.

https://niljung.se/2019/02/01/hur-du-som-medma…m-att-vaga-fraga/